Brake ducts

Brake ducts – een uitleg

Een brake duct is eigenlijk een toevoeging van koeling op je remschijven. Wat men precies doet hiermee is het toepassen van verse koele lucht rechtstreeks op de remschijven om het beste aan prestaties eruit te halen. Wanneer je vaak op een ring rijdt (Zoals de nurburg) dan kom je er snel achter dat je remmen ondermaats presteren. Wanneer de temperatuur namelijk te hoog wordt met het remmen dan krijg je last van rem-fading.

Bij remfading wordt de boel gewoon te heet. Gassen ontstaan hieruit namelijk en zorgen voor een eigenlijk slechter contact tussen rempad en remschijf. Dit veroorzaakt het ‘faden’, de remprestaties nemen af, je moet harder het pedaal induwen voor hetzelfde resultaat als wanneer de remmen wat koeler zijn. Remschijven welk geperforeerd zijn zouden theoretisch beter tegen deze gassen kunnen. Echter gaat een stukje van het oppervlak wel verloren. De prestaties hoeven niet beter te zijn!

Keramische remmen zijn veel beter bestendiger hiertegen. Maar hebben een keerzijde is dat deze remmen pas uitstekend presteren wanneer ze heet zijn. Heet rijden doe je niet binnen de bebouwde kom, uitsluitend op een track vaak.

Een brake duct past eigenlijk extra koeling op de schijf en remblokken toe middels verse lucht van buitenaf. Het voorkomt dat de remmen te heet worden en sneller af zullen koelen dan normaal. Een brake duct is meestal een simpele mod zoals een buis doortrekken of zelfs een shim rondom je remmen installeren. Een shim zorgt dat de koude lucht in goede banen wordt gestuurd en het oppervlak van o.a de remschijf de maximale koeling krijgt.

Een aanpassing zoals deze is natuurlijk zinloos voor op gebruik normale weg. Op de normale weg kan je makkelijk met stock remmen 5 tot 10x een noodstop maken voordat je problemen krijgt. Dit soort toepassingen zijn pas zinvol wanneer je de track op gaat. Net voor iedere (ruime) bocht moet je vaak remmen, en bij de volgende bocht wil je dat de remmen ongeacht gewoon blijven functioneren.

Met mijn RS4 en 9 laps rondom de nordschleife werd op de laatste paar km pas duidelijk dat ook mijn remmen onderbemeten waren. Gassen bouwen zich op tussen pad en schijf wegens de hitte en dit verminderd de prestaties van het remmen. Remvloeistof gaat namelijk ook aan de kook wat slecht is voor de remprestaties.

Ik merk wel dat sinds ik de MTM in gebruik heb de koeling ietsjes beter lijkt te zijn. Het open karakakter helpt bij het koelen van de schijven. De RS4 heeft standaard ook ventilatieroosters achter de intercoolers zitten die constant koele lucht over de remmen heen laten stromen.

MTM velgen

Installatie van een brake duct hangt af per auto, maar dit is vrij eenvoudig afhankelijk voor wat voor een setup je gaat. Je hebt complete kits maar kunt het ook zelf in elkaar prakken. Mits het maar stevig vastzit en met gebruik track niet los kan komen te raken.

Of gebruik van grotere remmen zinvol is? In zekere zin ja. Echter wanneer je banden hebt die de kracht van het stoppen niet aankunnen (door slecht grip of contact met de weg) dan is zit zinloos. Het beste om goed en krachtig te kunnen remmen is in de eerste plaats goede banden te gebruiken. De banden die momenteel onder mijn auto zitten hebben bijna 200 euro per band gekost.

Zo weet ik ook zeker dat ik de volle remcapaciteit kan gebruiken wanneer dat nodig is. Bij upgrades moet je altijd beginnen met de zwakste schakel eerst. Koeling hoeft niet zozeer een probleem te zijn, je kunt op de ring ook vrij veel remmen op de motor of door tijdig terug te schakelen. Dit scheelt dat de remmen heetlopen door een te hoge temperatuur.

0 comments on “Brake ducts – een uitlegAdd yours →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *