frictieplaten

Handbak RS4 B5

Bij de RS6 C5 zijn de bekendste problemen die van de automaat en DRC. De automaat is volgens wikipedia, het enige dat Audi destijds had liggen in de stal om de auto te voorzien van een getriebe dat goed zou werken. Echter blijkt in de praktijk dat de automaat van een RS6 C5 met regelmaat de geest geeft. Ongeacht rijstijl, rustig, warm laten worden, S stand vaker gebruiken of alleen sprinten op de snelweg, het maakt allemaal weinig uit.

Het probleem zit ‘m in de frictieplaten die Audi gebruikt. De automatische versnellingsbak is een ZF 5HP24A. Deze maakt gebruik van 5HP24A welk tot 440nm gespecificeerd zijn. Audi geeft de RS6 C5 dus standaard 560NM mee wat boven de specificatie zit van wat de automaat eigenlijk aankan. De gemiddelde levensduur van zo’n bak bedraagt dus 80.000km.

Wat nu? Revisie is duur. Toen ik een 800PK RS6 wou kopen stuitte ik op de automaat en na contact met verschillende (professionele) bedrijven gaven ze allemaal het advies; begin er niet aan. Volgens IPT in Amerika zijn ze maximaal te verstevigen tot een kleine 700PK. Dan is de rek er ook echt uit.

“I can build the existing unit to be much stronger, however, 700hp for one of these units is what I would consider the limit, even once it’s heavily modified.”

Wou ik eigenlijk nog wel een RS6? Het liefst wel, maar heb geen zin in een voertuig dat om de 80k terug de brug op mag voor revisie van de automaat. Ook niet als je een keer sportief rijdt en je zorgen erom maken moet. Toen stuitte ik op een RS4 B5 Handbak conversie voor de RS6 C5. Argo: de handgeschakelde bak onder die van een RS6 plaatsen. Kon dat?

Ja dat kon! Het vergt wel behoorlijk wat aanpassingen en extra materialen zoals een 1000nm koppeling, nieuwe aandrijfassen van een andere type auto en flink wat werk. Geschat wordt zo’n 30 uur. Maar hey, dan heb je wel als bijna 1 van de enige in Nederland een RS6 C5 met handbak!

Voor de goede orde; diegene die al een handbak onder de RS6 hebben zien een positief verbruik. En je kunt wat meer gaan beuken nu zonder je zorgen te hoeven maken om de automaat. Een RS6 met handbak die te koop staat kost een godsvermogen. Bij het strippen van de RS4 heb ik ervoor gezorgd dat de handbak in ieder geval blijft.

Leuk project voor de toekomst dus!

0 comments on “Handbak RS4 B5Add yours →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *