RS6 C5 handbak

Het eerste dat bij het strippen van mijn RS4 in mij opkwam, is om de handbak van de RS4 te bewaren en deze later in die van een RS6 C5 te gaan bouwen. De reden hiertoe is is dat de automatische transmissie van de RS6 C5 nogal vaak kapot lijkt te gaan en reparaties of revisies verschrikkelijk duur kunnen zijn. Ook is het verbruik van een RS6 C5 niet mals. Schrik niet als je 320KM op een 81L brandstoftank ermee kunt rijden!

Een handbak kan enorm schelen, omdat je blijvend in de lage toeren kunt rijden met een RS6, en je natuurlijk een stuk minder storingsgevoelig zult zijn.

Punt is is dat een handbak conversie niet zo makkelijk lijkt als dat het klinkt. Los van de extra materialen ( Zie deze kit / upgrade set ) is het best een behoorlijke klus. De paar howto’s die ik heb gevonden laten allen een gemiddelde tijdsduur van bijna 30 uur zien.

30 uur arbeid voor conversie handbak RS6 xD Dat is bijna 2 volle dagen aan arbeid. En dan ben je er nog niet… De ECU communiceert namelijk weer met de ECU van die van de automaat. Dit moet er dus uit geprogrammeerd worden en niet veel (professionele) tuners kunnen dat.

Omdat een A6 C5 S uitvoering bijna identiek is aan die van een RS (de RS is de opgepompte A6) maakt een conversie voor beide auto’s niet zoveel meer uit. Het geluid is brilliant (V8) en je kunt zelf schakelen wanneer je wilt. Ook door een revisie van de handbak en een langere overbrending (6de versnelling) kan je niet alleen zuiniger in een RS6 rijden maar ook de V-max vergroten naar theoretisch 360kmph.

Een auto van 2 ton en 300+ kmph aan snelheid vereist ubergrote remmen om tijdig tot stilstand te kunnen komen. We hebben het komende jaar er zin in! 🙂

0 comments on “RS6 C5 handbakAdd yours →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *